Obiective

Scopul proiectului este de a dezvolta o aplicaţie (i.e., SIGMA: the Self-help, Integrated, and Gamified Mobile-phone Application) de e-TCC (Terapie Cognitiv-Comportamentală) pentru dispozitive mobile, concentrată asupra comportamentelor dezadaptative (e.g. obiceiuri alimentare) şi a stilurilor cognitive (e.g. managementul stresului) care îngreunează managementul greutăţii la tinerii adulţi (18-40 de ani) cu risc de obezitate (23-30 kg/m2).

Dezvoltarea prototipului SIGMA este esenţială în contextul unei populaţii confruntată tot mai acut cu problema supraponderalităţii (23/25-30 kg/m2) şi obezităţii (> 30 kg/m2), populaţie dublată în ultimii 20 de ani și care, în România,  reprezintă aproximativ 45% din totalul populaţiei.

În contextul creşterii exponenţiale a utilizării dispozitivelor portabile, au apărut intervenţii mobile care uşurează accesul la intervenţii pentru managementul greutăţii oriunde şi oricând. În prezent, aplicaţiile disponibile pe piaţă nu sunt validate ştiinţific, ele includ un număr limitat de strategii comportamentale, aceasta ducând la o probabilitate crescută de recuperare a greutăţii pierdute într-un an sau doi. De asemenea, sunt ignorate tehnicile cognitive eficiente în menţinerea greutăţii, intervenţiile de criză şi prevenţia recidivei. Mai mult, ele nu oferă un feedback personalizat, deşi tehnologia ar permite un asemenea feedback, congruent cu vulnerabilităţile specifice fiecărui individ.

Fiind conștienți de aceste limite ale domeniului, vom forma o echipa multidisciplinară care să creeze, dezvolte și să implementeze aplicația SIGMA într-o manieră validată științific, obiectivele principale fiind următoarele:

  1. Sintetizarea datelor legate de intervențiile de tip e-Health validate științific (intervenții mediate tehnologic) pentru managementul greutății în rândul persoanelor supraponderale prin intermediul unei sinteze sistematice (review/meta-analiză);
  2. Dezvoltarea aplicației mobile propriu-zise, de tip joc, pentru managementul greutății, adresată adulților tineri;
  3. Testarea de către beneficiari – Testare pilot și calibrarea platformei mobile în termeni de utilizabilitate (ușurința de accesare a diferitelor tipuri de informații, ușurința de a înțelege), fezabilitate, acceptabilitate, stocare date, interactivitatea jocului și imersarea în joc, timp de răspuns și satisfacția utilizatorilor;
  4. Testarea eficienței – Testarea finală a eficienței aplicației SIGMA pentru managementul greutății în rândul adulților tineri în termeni de rezultate primare (stiluri comportamentale și cognitive dezadaptative) și secundare (parametri legați de greutate și stări emoționale);
  5. Diseminarea scopurilor și rezultatelor proiectului în comunitatea științifică, în populația țintă și în comunitatea profesională (e.g. psihologi, dieteticieni).